Tak jsem zakoupil další RC tank. Již dlouho jsem koukal po T-34,
protože je to jeden z nejhezčích tanků.
Na
RC srazu
tankistů ve
Cvrčovicích jsem narazil na parádně
upravený kousek T-34 nachystaný k instalaci "
dospělé" RC soupravy. Model
má vyztuženou vanu, kompletně předělané převodovky, vyvložkovaná kola a
další vychytávky. Dlouho jsem se nerozmýšlel a Téčko koupil. Po koupi ležel model tanku několik měsíců netknut.
Šetřil jsem na novou RC soupravu, elektro doplňky
a nebylo ani mnoho volného času.
Úprava podvozku v modelu tanku T-34/85 :
- odřezán prostor pro baterie
- vyztužení podvozku L profily
- kompletně předělaná převodovka s novými motory
- vyvložkování pojezdových kol bronzem
- vyvložkování hnacích kol
- vyztužení torzních ramen
- použití kovových pásů
- vše je popsáno v časopise
RC Cars 8/2008
str. 46-47
Předělávka vizáže modelu tanku T-34/85 :
Na předělávku je použit plastikový model od fi
Trumpeter 1:16. Dále byl proveden nástřik modelu s rozlišovacími znaky.
Nová elektronika v modelu tanku T-34/85 :
- napájení 6ti článkem 7,2V
- stejnosměrné regulátory MD16DCRS od firmy
DSYS k pohonu motorů
- RC spínač SPIN7A
BEL - 1x pro zapnutí LED světlometu - 1x pro
aktivaci střelby kanónu (zpětný pohyb + LED záblesk)
- ovládání pohybu věže RC servo Hitec
HS-85 MG
- úprava pro otáčení 360° viz foto
- ovládání pohybu hlavně RC servo Hitec HS-55 s modulem Herkules
- otevírání poklopu řidiče RC servo Robbe 4,3g
- bez zvukového a kouřového modulu
Schéma zapojení v mém modelu RC tanku T-34/85 1:16 :

Instalace regulátorů :
Pro
řízení motorů jsem použil 2x stejnosměrný regulátor MD16DCRS. Tyto
regulátory jsou výkonné, kompaktní, všestranné, levné a vyrobené v ČR - Brno.
K motorům naletujte odrušovací kondenzátory. Regulátory
mají odstřižené vypínače (dráty jsou rozpojené a zaizolované), protože mám
jeden vypínač přímo na napájecí baterii.

První regulátor je připojen na
3tí kanál vysílače (pravý plyn). Servokonektor JR do přijímače je plně zapojený
(+,-,signál), protože využívám jeho 2A BEC k napájení přijímače. Tím pádem
nemusíme používat pro napájení přijímače Rx akumulátor ani jiný
stabilizovaný zdroj.

Druhý regulátor je připojen na kanál 2 (levý plyn) a
ze servokonektoru má vytažený a zaizolovaný červený + drát. Do přijímače vede tedy
jen mínus a řídící impulsy.
Zapojení obou BECů z obou regulátorů do jednoho
přijímače výrobce DSYS
nedoporučuje (nutné úpravy a testování
zapojení).
Přijímače mají předprogramovány 4 režimy Auto, Loď, Letadlo,
Letadlo s brzdou. Pro použití v tanku není ani jeden ten pravý a je tedy
nutné regulátory naprogramovat. Pokud nemáme programovací kartu, použijeme
náš vysílač - programování je popsáno v
manuálu. Nejprve vyjmeme jumper (propojku) z konektoru K1 (jumprem se
volí 4 naprogramované režimy). Po té zapneme vysílač a vychýlíme páku do
max. polohy (zde ji držíme), připojíme baterie a zapneme hlavní vypínač
modelu. Regulátor 4x dvojitě zapípá (aktivace regulátoru) - stále držíme
páku v max. poloze asi 10sec a vyčkáme na další zapípání (programovací
režim). Po té páku na 5 sec do neutrálu, vyčkat na zvukový signál a konečně
vychýlíme páku do minima - opět potvrzení pípnutím. Nyní
jsou nastavené výchylky páky a jsme v programovacím režimu vlastností
regulátoru (dále postupujeme dle návodu). Mnou nastavené hodnoty jsou zakresleny v tabulce
(liší se od nastavených hodnot z výroby).

Po dokončení programování vypneme napájení modelu (regulátor si aktuální
nastavení zapamatuje). Totéž provedeme s druhým regulátorem.
Serva :
Mnou vybrané servo
Hitec HS-85 MG + má kovové převody, ložisko
a zároveň lze lehce upravit pro otáčení 360°. Servo rozebereme a
vyrazíme
plastovou vložku z ozubeného kola. Tato vložka spojuje potenciometr s
pákou serva. Potenciometr nastavíme do neutrální polohy a servo zase
složíme. Servo je osazeno
kruhovou pákou, na kterou perfektně sedí ozubené kolo z původního
převodu. Ozubené kolečko přišroubujeme ke kruhové páce malými vruty (pozor
na vystředění - v našem případě velmi ulehčené, rozměry kol výborně pasují).
Pak je třeba servo správně
vystředit - ozubený pohon na ozubený věnec věže. Vzhledem k tomu že je
potenciometr serva velice citliví, provedeme doladění nulové polohy pomocí
vysílače (nulová poloha se dá nastavit/rozšířit výměnou součástek na plošném
spoji v servu).
K elevaci kanónu je použito servo Hitec HS-55. Servo je osazeno
ve věži a táhlem spojené s hlavní. Mezi servo a přijímač je zapojen
modul Herkules (decelerátor/polohovač serva) od pana
Víta
Klabačky - Tento modul jednak zpomaluje pohyb serva,
ale hlavně udržuje nastavenou polohu serva dle poslední polohy páky. Při
neutrálu se servo nikam nepohybuje - při vychýlení páky se servo začne
pohybovat daným směrem danou rychlostí - při uvedení páky do neutrálu se
servo zastaví a setrvá ve stávající poloze. Servo je tedy ovládáno pákou
vysílače bez nutnosti používat trimrů.
Důležité upozornění !
Motory, pásy a váha :
Dbejte na výslednou váhu tanku a sílu motorů. Je-li Téčko příliš těžké a
motory velmi silné, tank se boří, do pásů se naberou nečistoty (kamínky,
...) a často se
trhají. Obzvláště pokud používáte kovové pásy s háčky tj. nejsou-li
uzavřené. Je tedy vhodné mít lehký tank a slabší motory (klidně ponechat i
původní soukolí a použít slabší aku 7,2V), pak se tank zastaví,
na zpátečku se pásy vyčistí a je možné dále jezdit. Další variantou je
vyrobit vhodné povolováky pásů, které by napětí ulevily.V současné době
hledám nové vhodné motory, protože stávající instalované od Vládě nejsou
příliš vhodné. Na druhou stran je roztržení pásu pro návštěvníky na
předváděcích akcích zajímaví efekt.
Elektronika :
Použitím regulátorů docílíme perfektních jízdních vlastností na dvou pákách.
Tato volba je vhodná zejména pokud se nám doma regulátory povalují.
Spočítejte si však cenu všech elektronických ovladačů, spínačů a porovnejte
cenu s elektronikou
El-Mod. Možná zjistíte, že je to na ráz velká suma, ale rozhodně se
vyplatí, už jen kvůli zvukovému modulu, který celý model značně oživí.
Zkratky, poznámky, návody :
BEC - battery eliminator circuitry – obvod zajišťující napájení serv
a přijímače z hlavního akumulátoru – nahrazuje přijímačové baterie
Tx - vysílač
Rx - přijímač
MD16DCRS - MD označení ; 16 proud 16A ; DC stejnosměrný ; R
obousměrný ; S vypínač
Servokonektory JR
(Hitec/Futaba) - při zapojení konektoru
do přijímače se
prakticky nelze splést (konektory osazené výrobcem). Aby nešli strčit
obráceně, mají zkosené hrany - popř. výlisek na jedné straně. Pokud i přesto
konektor strčíte obráceně, "nemůže/nemělo by" se nic stát. Serva nebudou
reagovat - je to díky
zapojení + / - / impulsy. Další užitečné informace získáte na stránkách
www.kolmanl.info.
|
Řidič + osvětlení interiéru |
 |
|
RC
tank T-34/85 1:16 - otevírání poklopu řidiče |
|
|
Externí UBEC Xpower - v případě, že nechcete použít
BEC z regulátorů |
|
|
Stejnosměrný regulátor MD16DCRS DSYS - pohon motorů
(pásy) |
|
|
Serva Hitec HS-55 (např. náměr hlavně) HS-85MG (např.
otáčení věže) |
 |
|
Decelerátor/zpomalovač - polohovač serva Herkules |
 |
|
|
Ozubený věnec věže umožňuje otáčení o 160° -
pro 360° nutno vypilovat zuby |
 |
|
Světlomet |
 |
|
Pohonný akumulátor - NiMh Nosram
7,2V/4600mAh |
 |
|
T-34/85 170a varianta DORT |
 |
16.03.2015